понедељак, 8. новембар 2010.

La Cucaracha!

Као што сам обећао, следи још један текст оца Вукашина Милићевића, објављен у Православном Мисионару у броју за март/април 2008. Текст говори о нашем преображавању у Христу. Но, погледајте сами.

La Cucaracha

Враћамо се персоналитију.

А где си упознала оног твог дечка... Чела, Ћела... како беше? Није читко... Он је беше имао неке везе са криминалом, рекао је Смешљивко хладним тоном. Молим вас, рече Паметница, то је непримерено питање. Потом му је хитро отела папире са припремљеним питањима; један је бацила, други поцепала, за трећи ауторитативно рекла Е ово може... Какав персоналити!

* * *

Кафка у приповетци Преображај описује човека који се у сну претворио у бубу. Пошто се пробудио, његова прва брига није била да се у потпуности ослободи тог стања; штавише, све до краја његовог инскетоидног живота, нити он, нити његови укућани ниједном неће поставити питање о евентуалном разлогу његовог преображаја?! Будући да је као човек заспао лежећи на леђима, што је за једну бубу изузетно непријатан положај, његова прва брига је како да се окрене, како да се «врати» у «нормално» стање инсекта. Човек се, наиме, помирио са стањем своје инсектоидности, са чињеницом да је буба, и то у тој мери да мање-више прихвата постепено све израженију нетрпељивост најближе породице, нетрпељивост која не води само уништењу последњег трага људскости у њему, већ и до његове биолошке смрти – и то од глади!

* * *

Ова приповетка указује на саму срж хришћанског учења о човеку и греху. Наиме, свима нама је добро позната прича о прародитељском греху из прве библијске књиге, Књиге Постања. У питању је изузетна анализа – и то етиолошка – феномена инсектоидности Грегора Самсе[1]. Наиме, Бог је потпуно отворено рекао Адаму и Еви да не једу од дрвета познања добра и зла јер ће умрети. И заиста: узрок и почетак сваког отуђења и страха, сваке инсектоидности у човечијем бићу, као и заједнички именитељ свега тога, јесте смрт. Што је још невероватније, људи су смрт прихватили као природну, баш као и момак из Кафкине приче своје ново стање. Адам и Ева, наиме, нису послушали Бога – мислили су да он има некакве задње мисли, како им је сугерисала змија. И...

Управо овде суочавамо се са догађајем означеним као Пад. И то не само један пад – овде се заправо ради о низу падова. Међутим, уместо да (како би за нас било очекивано) Адама сустигне некаква казна, Бог му још неколико пута даје шансу. Бог, наиме, даје шансу људима да увиде како није једини проблем у томе што су леђима окренути земљи, већ у томе што желе да постану бубе. Сетимо се приче: Бог шета по Рају и тражи Адама, а он се, управо попут бубе, крије. Бог га пита шта је урадио, а Адам, ни мање ни више, постајући сада и умом буба, окривљује Бога за сопствени грех: жена коју си ми ТИ ДАО... Дакле, тријумф греха је да сваки облик личне одговорности буде искључен. Зашто? Управо зато што нам одговорност указује да без наших ближњих нема ни нас самих. У том контексту, оно што у вези са Кафкином причом истовремено и фасцинира и плаши, јесте чињеница да је много стравичнија појава унутрашње инсектоидности других чланова породице Самса, неголи сам Грегоров преображај.

* * *

Како да се Адам ослободи последица Пада?

Изгледа да решење није у негирању чињенице да је Грегор постао буба. Другим речима, можете бацати и цепати папире до миле воље, пљувати онога ко поставља питање, али то неће променити чињеницу да ми нисмо оно што мислимо и желимо да други мисле о нама – да ми нисмо онај персоналити који покушавамо да истакнемо.

Управо супротно: поента је у томе да се суочимо са чињеницом да јесмо постали бубе. Поента је да, иако прихватамо чињеницу да по телу заиста јесмо постали бубе, тиме не прихватамо и логику буба или вредности њиховог инсектског света: наиме, можда и можемо бити фасцинирани снагом буба које померају изузетно велике гомиле животињског измета, али....

Следствено томе, поента је у томе да не тражимо и не тежимо сакривању овог или оног инсектског проблемчића, ове или оне мрље на нашем умишљеном персоналитију, већ промени целокупног нашег инсектоидног бића. Или, коначно, откривању нашег истинског и свима нама заједничког персоналитија. У супротном, увек ће бити да homo homini blatta est[2]. А зна се шта се ради са бубашвабама...

* * *

Св. апостол Павле у својој Првој посланици Коринћанима (15) управо у контексту такве спасоносне промене говори о својеврсном пресаздању (поновном стварању човека). Али рећи ће неко: како ће устати мртви? И у каквом ће телу доћи? Безумниче, оно што ти сејеш неће оживети ако не умре. И што сејеш, не сејеш тело које ће настати, него голо зрно... А Бог му даје тело како хоће... Јер треба ово распадљиво да се обуче у нераспадљивост, и ово смртно да се обуче у бесмртност.

Пресаздање-поновно стварање све твари и човека је стога основна порука вере у тајну Крста и Васкрсења Господњег.



[1] Главни лик приповетке Преображај.

[2] Човек је човеку буба-шваба.

уторак, 2. новембар 2010.

Лопата

Пошто сам ја и даље прилично заузет неким пословима, опростите ми што не постављам никакве нове текстове - бар не оне које сам ја написао. Данас сам вам пак спремио један текст презвитера Вукашина Милићевића, који је прошле године (у време афере "Црна Река" претпостављам) штампан у Православном мисионару. Говори о једној мени увек занимљивој теми. Погледајте сами:

Било би крајње лицемерно рећи било шта о односу хришћана према страшном проблему наркоманије, а не поменути ову алатку која је наједном добила нову, брутално бесмислену и бесмислено бруталну, симболичку вредност.

Лопата

Мислим да је најстрашније и најважније питање ове приче оно које лежи у њеној основи: питање мотива. Начин на који помажемо, верујем, стоји у нераскидивој вези са оним зашто уопште желимо да помогнемо. Дакле, питање гласи: који је то мотив који може некога ко се зове хришћанином навести да помисли како се наркоманија лечи лопатом или пак џогингом у друштву са пит-булом и доберманом?

Еванђеље је, наравно, препуно заповести и прича о помагању унесрећенима. Додуше, нешто се не сећам да се у њима помиње лопата или кик-бокс. Глупо је уопште објашњавати и полемисати о томе да се насиље баш и не уклапа у Причу о крсту и васкрсењу... И да се неко није дрзнуо да се позове на Павла (1 Кор 5, 5). Па ипак, историја тзв. хришћанских народа и цркава је препуна бруталности и насиља. И то не било каквог, већ оног које се правда спасењем жртве насиља. Насиље које је примењивала инквизиција било је мотивисано жељом да се јеретик излечи од душепогубне заблуде. Крсташки походи су се звали ратовима за ослобађање. И данас има блиставих умова који рат правдају и величају позивајући се на Господњу заповест о полагању живота за ближњега?! То што овакво „жртвовање“ подразумева убијање управо оних који су нам по Еванђељу ближњи и које по истом, свагда проблематичном тексту, треба да благосиљамо и окрећемо им други образ ако нас ударају, то и нема везе... То је вероватно ствар тумачења... А тумачење долази кад љубав одлази... И то је узрок свег овог зла, и наркоманије и „лечења“: одлазак љубави. Јер, не постоје никакве еванђелске заповести; постоји само двострука Еванђелска заповест: Љуби Господа Бога својега свим срцем својим, и свом душом својом, и свим умом својим. Ово је прва и највећа заповест. А друга је као и ова: Љуби ближњега свога као самога себе (Мт 22, 37-39; Мк 12, 30-31). Када се она изгуби из вида и срца, када почне да буде тумачена, онда је све могуће, па и то да наркоманију лечимо лопатама говорећи како то радимо из љубави, само што је то нека виша врста љубави ваљда, она о којој ће љубљени, онако у модрицама подливима и када се пробуди из амнезије, пардон: греха, тек да сазна... Само треба да се стрпи и истрпи... Или нестане... Како то херојски звучи: истрпи или нестане! Баш као и то да ће и осумњичена вештица која се удави или разбије о стену како би доказали своју невиност, захваљујући нама који смо јој из љубави, мотивисани бригом за њено спасење, омогућили да то учини, ући у рај, ваљда...

Када оде љубав, остаје само јадни покушај да се позивањем на закон оправда и преживи сопствени грех. Када оде љубав, која је једина правда, остаје само бедни покушај да се њена карикатура утера, лопатом или пушком, свеједно је. Када оде љубав, онда други постану средства остварења наше врлине и праведности, а не сама врлина и праведност. То што неки ово баш и не преживе, то и нема везе: ко преживи причаће; или: мртва уста не говоре. Само што има један човек, и не само човек, који је говорио и који говори за та мртва уста. Све што треба да радимо је да њега послушамо: Лицемере, извади најпре брвно из ока свога, па ћеш онда видети извадити трун из ока брата свога (Мт 7, 5). Дакле, орган који је оболео и довео до страшне болести наркоманије не налази се само у наркоману.

петак, 8. октобар 2010.

Безбожници

Крв тече улицама
безбожничким
авети по храмовима
скрнаве
једни друге.
Сјенке и ђаволи
у крви гуше
једва свјесну децу
а прваци праве гозбе
и наздрављају
људи се блажено
смјешкају
једни другима
а нико не види сузе
оног другог.
Похотници блудниче
по ћошковима светиња
о како
заудара смрад
лицемјерја њиховог.
Курве и развратници
Кућу ка амбису гурају
праведници на гробља
прогнани.
О какав сумпор
и смрад
огањ и бијес их чека!
Плата непокајничка.
На залог живота
пљунули су редом
губава им душа
у блату се ваља.
Зготoвиће себи
међу собом мјесто
гдје ће у свом мраку
када дође
Цар
вјечно умирати.

четвртак, 7. октобар 2010.

У вријеме оно...

У вријеме оно
Господ је крочио земљом.
Данас рептили
ходају усправно
и плоде се са људима.

У вријеме оно
Господ је изгонио демоне из људи.
Данас демони
истјерују људе
из храмова.

У вријеме оно,
слављаху Га у Јерусалиму
и пјеваху Му
„Осана!“
Данас Га се
не сјећају.
Данас, Он је мит.

У вријеме оно,
људи Бога испљуваше,
избише
и распеше.
Данас би учинили исто,
у име Његово.

О, безумни човјече!
Што се чудиш смрти,
мржњи и гријеху
који чине на те?
Еда ли си ти већи од Њега?

Вријеме је

Изгнан
у пограничје
свијести,
одјећу скидам
и ничице падам
пред крстом срама и лажи.

Као Дамоклов мач
над главом ми виси
кап сопствене крви,
сав ми живот
у три слова
стао.

Ослонца немам,
а мрвице не желим,
удови ми се
растачу
у тами.

Гдје је она ријеч,
гдје је слово,
гдје су звијезде,
гдје је мјесец?

Између свјетова
висим
растргнута ми душа
на граници спава.

Блаженство несвијести
обузима ме
демони праве гозбу
на ранама мојим.

Будим се у зору,
осјетим мирис
свјежег хљеба
и вина,
облачим се и одлазим.
Вријеме је.

среда, 6. октобар 2010.

Накоте аспидин

О, накоте аспидин,
што се наслађујеш
туђим гријехом,
пијеш сузе брата својега,
и купаш се
у зноју
сужања својих.

Курво вавилонска,
стани пред огледало
и
посматрај гнусобу
порођаја свог поганог.

Гледај како из бездана
и слузи
материце твоје
миле штеточине
и трују народ мој
као шкорпије.

Али гле, ево иде Цар Славе
у сили својој,
да благом Рјечју
утјеши стадо своје.

А дјецу твоју, роспијо
и бештијо,
разбиће о камен.

Οвдје, а не тамо...

Уместо текстова и тема које сам спремао у глави све ово време док сам био одсутан (један је чак и делимично написан и чека да га наставим) - због неких обавеза - следи неколико песама које ових дана избијају из мене.


Овдје, а не тамо, овдје је
плач и шгргут зуба,
странче.
Тамо је свјетлост, а
овдје је мрак,
овдје је смрад,
гној и сузе.
Овдје је лицемјерје,
овдје је поган,
овдје су осмијеси
распаднутих зуба.
Овдје је крв, овдје је страх,
овдје се демони коте,
и оде пјевају оцу свом,
који их прождире једног по једног,
и бљује репове њихове
да их поједу пацови.
Овдје су прозори затворени,
замандаљени, да свјетлост не уђе,
овдје је сумпор, а не ваздух,
овдје је болест, овдје је смрт.
Овдје духом лепрозни
бљују на здраве,
овдје је зараза,
и патња
и бол.
А свјетлост кад дође,
кад дође суд,
у сили љепоте,
љубави и Духа,
оздравиће све.