среда, 28. јул 2010.

О калемима

Осим што волимо калупе, волимо и калеме. Наиме, у нашем народу (а опет је различито од села до села) постоји мноштво ритуала и обичаја, у самом црквеном животу, који пак немају хришћанско порекло. Неке од њих Црква је успешно "христијанизовала", давши им један литургијски карактер, док неки, иако нам се потурају као "црквени" напросто никакве везе с Црквом немају. Проблем настаје - исто као и са већ поменутим калупима - онда када се у тим ритуалима и обичајима види суштина, наспрам литургијског живота и Евхаристије. Најистакнутији пример таквог поимања Православља и Цркве су крсне славе. Када говоримо о пореклу овог само Србима својственог обичаја, стручњаци се умногоме не слажу о истом. По некима, српски народ је до примања православне вере у 9. веку заснивао своју веру на паганским и многобожачким митовима. Пошто се тај утицај паганизма на црквено тло одржао и за време Св. Саве, он почиње да уводи прослављање светитеља у Христу као опозицију другим идолима који су у то време постојали. Такође, постоји податак да и за време Турског ропства, Срби нису увек имали слободу вероисповести, па се уместо одласку у Цркву на литургију прибегавало "кућном богослужењу" у напору да се одржи континуитет литургијског сабрања, где би домаћин куће на неки начин иконизовао свештеника а колач и вино били би замена за Евхаристију. Постоје и друга тумачења настанка крсне славе, али мислим да нема потребе да улазимо у те детаље, јер они по себи нису од суштинског значаја. Било који обичај који се "увезе" у црквени живот није по себи проблематичан, докле се преобрази литургијским карактером и докле представља продужетак литургије. Међутим, данас имамо многе Србе који славе славу, који само на дан славе у храм дођу на освећење жита и колача и преломе га са свештеником (у неким крајевима само жито носе на освећење у храм, а код куће ломе колач), а онда одмах иду кући на банкет. Не иду у Цркву, не причешћују се, не занима их ништа од литургијског живота (без ког напросто нема хришћанства као таквог) - али, молим лепо, они су Срби, они славе славу, они су православци, и обично знају све о хришћанству најбоље. Да не бих ја дужио причу о обезбожењу славе, поставићу текст који је за "Политикин" Магазин 2003. године написао Невен Плећевић, сада ипођакон Димитрије (уз његово одобрење).

Обезбожење крсне славе




Једна од литургијски смисаоних карактеристика православља у Срба свакако јесте крсна слава која на доличан начин осликава богато духовно наслеђе народа, које нам је завештао Свети Сава.
Али данас нажалост, крсна слава служи свему другоме сем као продужетак литургијског славља!
Од дивног, хришћанског обичаја, она је постала пир изелица или или у најбољем случају банкет.
Њена симболика претворена је у окамењени обичај, који је понекад магијски, а не хришћански, и који издвојен и избачен из свете литургије губи свој светосавски смисао.
У светима које прослављамо као своја крсна имена славимо једино светог Господа нашега Исуса Христа. Свако слављење светих појединачно ван Господа Христа није правилно и противи се учењу свете цркве.
Како заиста треба прославити своју крсну славу и када она има хришћански смисао и симболику? Одговор на ово питање мора ући у средиште православнога живота и предања, у свету литургију, да би се кроз њу могла прославити и крсна слава на једини правилан начин.
Жижа живота свакога еванђељем просвећенога човека, требала би да се заснива на учествовању и правилном разумевању, свете литургије која је најзначајније богослужење цркве, и једина потпуна свеза Бога и човека, свеза из које све извире и у коју се све улива, праслика раја то јест вечног блаженства на земљи, духовна бања која окрепљује и оснажује, спасоносни пут којим ходећи примамо благослов обожења, не по природи већ по благодатном дару љубави и безграничне милости Створитеља.
Али савремени човек најчешће нема никакву представу о светој литургији, о њеном спасоносном значају у животу и богословљу.
Реч литургија значи заједничко делање, односно рад, и њен непроцењиви значај састоји се у томе што се на њој врши најсветија, тајна над тајнама, која се назива Евхаристија (приношење) и коју је на тајној вечери установио сам Господ Христос, када је благословио хлеб и дао га апостолима рекавши: " Узмите, једите, ово је тело моје које се за вас ломи на отпуштење грехова", а такође и чашу са вином рекавши: " Пијте из ње сви, ово је крв моја Новога завета, која се за вас и за многе пролива на отпуштење грехова "( Мт, 26; 26-28), " Ово чините у спомен мој" ( Лк, 22;19). Сећајући се ове свете и спасоносне заповести, православна црква већ две хиљаде година, приноси хлеб и вино ( бескрвну жртву за васцели људски род) који се на светој литургији, сабрању верних, претварају благодаћу Пресветога Духа у истинито тело и крв Христову, којима се ми причешћујемо, на отпуштење грехова, сједињујући се са Богом.
Слава истргнута из литургије, нема никаквог смисла не служи циљу, и претвара се у магијску радњу или пагански пир.


У прилог томе да је корен славе једино у литургији, сведоче и литургијски символи саме славе, а то су: колач, вино, свећа и жито.
Колач и вино не представњају ништа друго до сећање на тело и крв Христову, a свећа нас подсећа на реч еванђењску, реч Господњу: " Ја сам светлост свету, ко иде за мном неће ходити по тами". Кољиво ( жито ) симболише уствари Васкресење Христово, јер као што се из трулога зрна пшенице рађа нови клас, тако ће из праха и пепела земаљског устати тела људска, у часу свеопштег васкресења и другог доласка Христовог. На овом месту такође треба исправити и заблуду која постоји у нашем народу, а која се тиче (не)кувања жита за нека крсна имена, јер се по некој непобожној традицији, светитељи деле на живе и мртве. О томе да нема мртвих светитеља налазимо сведочанство у еванђељу по Луки, где апостол надахнут Духом Светим вели: "Бог није Бог мртвих, но Бог живих, јер њему су сви живи" ( Лк, 20;38). Не само да нема "мртвих" светих, већ нема мртвих уопште, јер су Богу сви живи.

Да је српска слава паганизована и обезбожена говори нам и чињеница о њеном претварању у оргијање, на коме људи уместо да славе Бога, прљају душу своју предајући се задовољавању својих чула, преједањем, препијањем и празнословљем, постајући на тај начин погодно оруђе којим руководи ђаво.
Да ли је оправдано овде говорити о нарушавању поста, спремањем мрсне хране за крсна имена која падају у неком од четири поста или у посним данима, јер је таква пракса све израженија, а савети и молбе свештенства се не вреднују јер наш народ све најбоље зна и у све се разуме, па мисле да им свештеници и нису потребни, а незнају да се без свештеника хришћанин не може спасти, јер свештеници су Богом овлашћени да вернима подељују свете тајне. Зар пост није време уздржања, време испитивања и анализе своје савести, време покајања и врлине !
Најжалосније од свега јесте када се слави неки светитељ по налогу разних видовњака и врачара, јер су такви већ у Старом завету приказани као слуге демонске, а у Новом завету и у канонима Светих отаца, свима који се баве магијом и врачањем следује дугогодишња епитимија, а не ретко и искључење из цркве, јер магија као скуп разних окултних сеанси директно негира постојање Бога, а самим тим и човека као разумног бића и круне стварања. Не дајте да вас заварају јер Господ нас упозорава: " Говориће многи лажни прориоци у име моје".
Велика милост Божија је изливена на српском народу, јер је православан, то је велики благослов и дар познања истине, али такође морама бити свести и личне одговорности.

Невен Плећевић

Као што отац Димитрије правилно истиче, слава (или ма који обичај), истргнут из литургијског контекста, постаје магијска радња и пагански пир. Начин хришћанског постојања, смислотворни фактор овог живота јесте литургија, јер се у њој непосредно сусрећемо с Богом и сједињујемо с Њим у Чаши Његовој. Но, пошто смо ипак везани за овај свет, за ову природу, имамо одређене обичаје - радње - ритуале, који нам служе као продужетак литургије. Дакле, ми освећујемо водицу у дому не зато што је то неки магијски ритуал или зато што се ваља. Ми водицу освећујемо управо јер желимо да Бог нас освети и наш дом. Иначе сва освећења су заправо призив Светог Духа да освети те предмете све је то епикелеза. Освећење треба да изврши неку промену у предмету и он постаје нешто што није био. Све што постоји на тај начин постоји да би човеку омогућило, односно помогло да комуницира са Богом. Зато се и вода освећује у нашим домовима. Нажалост, људи данас освештану воду гледају као неки магијски предмет од чије употребе ће им се аутоматски решити сви животни проблеми (или барем здравствени), исто као што са собом у новчаницима и у колима носе иконе светитеља "да би их штитиле" (као да су то неке амајлије!). О обичајима који прате смрт и сахране, а који су потпуно сујеверног и такорећи магијског карактера могла би се написати цела једна књига (и сигуран сам да сви знате бар један такав обичај). Један велики проблем који рецимо постоји у Босни је и тај што се - нарочито у руралним срединама - у обичаје који се практикују око нечије смрти мешају некад и исламски утицаји (за које сад не могу са сигурношћу да тврдим у којој мери имају основа у исламском учењу). Но, као што сам рекао на почетку, ниједан обичај није проблем по себи све док је "христијанизован" и док се не узима као нешто што је самодовољно и изнад литургије. Као што не треба робовати калупима понашања, не сме се робовати ни обичајима. Ако неко рецимо на парастосу, слави, чему већ каже да не може да узме кашичицу жита - из ма ког разлога - не значи да не поштује вас, вашег умрлог, ваш дом, или кога/шта већ, него да у датом тренутку заиста не може да поједе ту кашичицу жита. Ниједан обичај није битнији од литургије, ниједан обичај не постоји без органске везе с њом. Људи често покушавају своје обичаје да потуре као "Свето предање", али се погрешка тако нечег разоткрива тренутачно у сусрету с обичајима суседних места.
Тако да, као што видимо, нису калеми по себи проблем, него оно у шта они, нашим немаром, израсту.

уторак, 27. јул 2010.

О калупима

Људи воле да причају о поповима, да их критикују. Како се ето наши попови не старају о својој пастви, а како код католика кад неко једном не дође на мису, свећеник одмах зове телефоном да види зашто тај неко није дошао, да ли је све у реду с њим. А онда се увек нађе неко ко каже како је то код католика све без суштине, празно, како је све то само форма. Па добро. Но, погледајмо онда и нас саме. Не постоје ли и код нас укалупљени облици понашања у Цркви, независни од наше истинске жеље и воље у датом тренутку?
Људи воле да имају правила која ће им дефинисати постојање, која ће их дефинисати као православне, воле да имају ауторитете који ће одлучивати уместо њих. Као да нико не жели да преузме на себе одговорност за своје поступке и буде слободан, сви само гледају како да се ограниче и омеђе што више, заокупљујући се калупима, формама, облицима, и осуђују сваког ко се усуди да делује мимо тих калупа, говорећи како то не може тако, како то није православно. Тако се обавезно при уласку у храм прекрсте, целивају прво централну икону, па обилазе све иконе у храму и целивају их (или мошти светитеља, уколико их у храму има). Није то по себи лоше - далеко било - проблем је када се то ради "јер је ред", а не јер радимо то из срца, и још већи проблем је када осуђујемо друге што то не чине, или што чине нешто другачије - "Види овог, излази из храма окренут леђима олтару!" Притом заборављају (или не знају) да свако село има свој сет правила понашања у храму и око храма. Но, није то оно што нас чини православнима. Нити су они који се другачије понашају мање православни. Суштина Православља је евхаристија - она је суштина живота сваког православног хришћанина. Нећу рећи да је све остало небитно, али је без евхаристије и свести о Њој потпуно бледо и безначајно.
Св. Григорије Ниски и св. Максим Исповедник кажу да је оно што човека чини иконом Божијом управо његова слобода. Зашто онда волимо толико да ограничавамо своју слободу? Да постављамо себи правила која некад не можемо испунити, мислећи да је битно да се неке радње "одраде", небитно да ли их радимо од срца или не? Зар мислимо да Бог не зна да ли се ми крстимо јер то искрено желимо или да ли то радимо ето јер се на том и том месту на литургији људи прекрсте? Или кад пролазимо поред храма? Или кад чујемо звона? Или кад се на помен речи "поклон" на литургији поклонимо? О другим стварима, попут поста, тек и да не говорим (зато што ћемо их обрађивати посебно). И зар заиста мислимо да ћемо, ограничавајући туђу слободу, прекоревајући га јер не прати "правила" за која ми сматрамо да су суштинска и да без тога нисмо православни, бити оправдани пред Богом?
И онда имамо људе који свима звоцају како нису ово урадили како треба, како нису смели да учине ово, како нису смели да учине оно, како ово правило каже ово, како оно правило каже оно - опет пренебрегавајући (или, не знајући) да ми у Православљу не учимо о Богу који седи на свом престолу и лупа нам рецке кад смо које правило прекршили. Ми учимо о једном личном и личносном односу с Богом, крунисаном оваплоћењем Бога Логоса и нашим причешћивањем Његовом крвљу и телом. Према томе, не смемо никад изгубити из вида да Бог није неки безлични судија, велики ревизор и контролор, него Тројица - дакле не безличан, него (чак) три личности. Људи у ограничавању сопствене слободе и неприхватању сопствене одговорности некад иду толико далеко да духовнике зову и за савете шта да кувају. То је заиста радикалан пример неспособности прихватања слободе, и свештеници у таквим случајевима имају онда пуне руке посла да науче људе да им они не служе као кулинарски саветници.
Но, не желим да неко мисли да сам ја против форме као такве - не, она само мора да буде испуњена нашом вољом и да смо у томе целим срцем, а не "јер тако треба". Код оног човека чије је срце испуњено љубављу према Христу и жељом за сједињењем с Њим, те "формалности" долазе саме од себе, и чак и кад се прекрше - оне не владају његовим животом и вером, нити им се вера урушава, јер оне не чине њену суштину. Формалност без љубави према Христу, кроз Евхаристију, и без делатне љубави према ближњем је попут корица од књиге - без књиге. Зато треба увек бити свестан зашто пратимо неку форму и нипошто јој не робовати ради ње саме - а нарочито не осуђивати друге који не прате форме које ми сматрамо битнима (то додуше уме да буде тешко, кад ми од својих форми градимо суштину...). Такође не смемо умишљати како су правила и обичаји у нашој кући или локалној заједници "Свето предање" - ја лично сам рецимо доживео да се оно што неки зову "Свето предање" разликује од храма до храма у једном граду, а камоли од села до села. Будимо увек свесни да једно "амин" и то што се прекрстимо не значи ништа ако није из љубави. Љубимо Бога, љубимо једни друге, остало ће све доћи само.

понедељак, 26. јул 2010.

На Метеорима

Мислим да је прикладно, пре неке посебне приче, да поставим и на овом месту песму "На Метеорима".
Било је то за време мог кратког искушеништва у манастиру св. Николе на Озрену, близу Добоја. Цео дан сам радио (ако се добро сећам купио сам бубе с кромпира), и предвече сам седео у трпезарији и читуцкао књигу о Метеорима - једну од оних које можете да купите при обиласку, какве идентичне постоје на више језика, направљене ето баш за туристе, иако помало генерички. Но, била је ту једна занимљива слика једне од стена, а испод ње текст: "Зими, када ветар урличе између стена, само одсјај петролејке на прозору показује да ту има живота."
Та реченица ме је инспирисала да напишем ово:


На Метеорима

Горећи од љубави, о Господе, према Теби,

Пењући се од земље ка небу,

Негдје на пола пута,

Нађох ја квасац том хљебу.

И надође љубав ти моја,

У малом и сићушном тијелу,

И не одговара оном што желим,

Ни у стотом, милионитом дијелу.

О Господе, узми ме себи,

Са стијене што лебди над свијетом,

Напоји ме Духом Светим,

Нахрани ме крвљу светом.

И тако у келији малој,

Гдје само петројлејка трепти,

Ти ’мјесто мене живиш,

А Дух твој над стијенама лебди.


у манастиру св. Николе на Озрену
11.07.2001. г.


Да, тад сам лебдео. Сутрадан сам решио да идем кући. Но, на крају се испоставило да је тако такорећи морало да буде, јер се имало других крстова износити пре идеје о манастиру. Неке од њих носим и данас, а шта ће бити после - видећемо.

Осми дан

Шта је "Осми дан"? Осми дан је онај живот будућег века, за који на крају Символа вере кажемо да га чекамо. Осми дан је крај греха. Осми дан је победа . Осми дан је оно чему сви треба да стремимо.
У Осми дан ћемо Господа гледати лицем у лице.
У Осми дан бићемо с Њим, за трпезом Јагњета Божијег.
Осми дан биће последњи, једини, вечни.
У Осми дан, бићемо слободни. Своји на своме.


А до тад... ако желите, овде ћете имати прилику да прочитате нека моја размишљања о вери, животу, љубави, нади - односно о свему.